zaterdag 1 juni 2019

Groei

In de afgelopen week groeit alles langzaam door. Behalve het onkruid, dat groeit haast waar je bij staat. Maar iedere dag gaat de schoffel door de tuin en dat houdt het redelijk in bedwang.

Het is wat zoeken, aangezien ik niet weet hoe de zaailingen er uit zien van de gezaaide soorten. Maar sinds eergisteren komt er wat schot in de zaak!

2 van de 4 bonen zijn uitgekomen. De andere 2 volgden maar niet, dus heb ik ze vandaag uitgegraven om te ontdekken dat ze waren gerot. Binnenkort dus weer nieuwe plaatsen.
Maar de 2 die leven groeien snel! Het verloop in 3 dagen tijd:


En ook de spinazie groeit goed, deze zijn gisteren opgekomen:


En ook de wortel en maïs laat zich sinds vandaag zien.
De maïs:


Er zaten gisteren helaas plots vele rupsen in de goudreinette, deze er uit gehaald. Ik verwacht helaas dat hier dit jaar geen vruchten meer aan zullen komen.
1 van de bessen struiken is te grazen genomen door luizen, deze zijn nu weg maar ik zie ook hier geen vruchten meer aankomen.

Daarin tegen lijkt 1 van de 2 aanvankelijk ingeschatte appelbomen geen appelboom te zijn. Deze vruchten ontwikkelen zich:


Het lijkt een pruimen boom te zijn, dat zou een leuke verrassing zijn!

En een wat minder leuke verrassing is dat de broccoli, waar ik de vorige blog zo trots over schreef, flink te grazen is genomen. Vermoedelijk door vogels. We wachten nog even af, wie weet komt er nog blad aan. En anders nog 1 poging, er staan er thuis alweer wat klaar.


Maar al met al lijkt de moestuin het goed te doen!

En tot slot de laatste rabarber die ik heb geoogst, 550 gram. Hier wederom een compote van gemaakt.
1 deel ingevroren om binnenkort nog zo'n heerlijke cake te maken en 1 deel alweer op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten